Els menuts i la música

Il·lustració: Rachel Stubbs

 

Els menuts i la música

A dia d’avui no hi ha cap mena de dubte (i així ho avalen les investigacions), de l’impacte tan transcendental que provoca la música en les persones i en tots els nivells.

És més, tal com afirma el prestigiós músic, psicòleg i neuròleg Stefan Koelsch: “Som criatures musicals de forma innata des del més profund de la nostra naturalesa”. Això explica que des de ben petits som capaços de gaudir amb la música, ens atrau i ens convida a seguir el seu ritme.

Per què els nens han d’escoltar música?

Escoltar música, entonar cançons, cantar i ballar són activitats amb una forta implicació de tot el cervell i que poden provocar canvis a nivell fisiològic com alterar el ritme cerebral, la circulació i la respiració. També pot variar el nostre estat emocional o canviar la nostra actitud mental, aportant harmonia i pau. I alhora, pot tenir efectes terapèutics i afavorir els aprenentatges. És un llenguatge universal i que apropa cultures.

Escoltar cançons i músiques comporta entrar en el món de les tonalitats, la intensitat, la melodia i el ritme. Però també prepara l’oïda per poder discriminar tots els sons de l’entorn i de la parla, i contribueix al bon desenvolupament del llenguatge oral i escrit i a un bon aprenentatge dels idiomes.

Són tants els beneficis de la música que és aconsellable que des de ben petits els infants creixin en un ambient musical. Pares i fills poden gaudir junts de la música sabent que això contribuirà a enfortir de forma positiva els vincles afectius i al mateix temps contribuirà a la seva educació global.

Quin tipus de música els hi hem de posar?

És bo que els nens escoltin diferents tipus de música. Tant és vàlida una cançó de bressol com un tema de moda, clàssica o moderna, instrumental o cantada. Algunes investigacions però, recomanen enriquir l’ambient escoltant cant gregorià i composicions de Mozart i Vivaldi doncs són músiques amb sons de més de 1500 Hz que afavoreixen l’activació de totes les àrees auditives i amb ritmes propers als setanta pulsacions per minut (una relació directa amb les palpitacions del cor) per deixar a l’infant en un estat tranquil però atent.

Altres coses a saber i a fer…

  1. Amb els més petits es recomanen cançons amb lletres que propiciïn el contacte físic, cançons d’animals amb onomatopeies o cançons que invitin al balanceig.
  2. Va molt bé combinar música i moviment, incorporar picades de mans o acompanyar la cançó amb expressions facials o fent mímica.
  3. Anar a escoltar concerts i tenir a prop objectes sonors i instruments musicals contribuirà a què visquin i estimin la música.
  4. Fer-los adonar dels sorolls de l’entorn com el timbre, telèfon, ambulància, campanes o el cant dels ocells i llegir-los contes i parlar-los amb entonació, contribuirà a desenvolupar la seva capacitat d’escolta.
  5. Si associem diferents cançons amb diferents activitats com anar a menjar, o a banyar o a recollir, ens facilita la creació d’hàbits i rutines d’una forma positiva.
  6. També si escoltem unes quantes vegades la mateixa peça musical contribuirem a desenvolupar la seva atenció i memòria.

Cecília Gafarot (Educar per Innovar)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *