Habilitats visuals

Llegir i escriure són unes de les habilitats comunicatives més importants que tenim les persones, i quan arribem al punt de tenir-les totalment integrades (que és aquell punt que les fem servir quasi sense adonar-nos-en), és la culminació de tot un procés que comença en el moment de néixer i que durarà uns quants anys.

Els processos neurològics que es posen en marxar són múltiples i complexes i entre ells hi ha l’adquisició d’habilitats visuals. Llegir i escriure implica passar molt temps en visió propera, cosa que requereix unes habilitats visuals, perceptives i motrius ben desenvolupades que permetin fer-ho ràpidament i de forma eficaç. Qualsevol interferència visual pot incidir en el seu rendiment escolar.

Detectem els problemes…

Hi ha molts signes o conductes que ens indiquen que podria haver-hi un problema relacionat amb la visió. N’apunto aquí uns quants:

  • No vol llegir o quan ho fa es cansa fàcilment.
  • Necessita el dit per llegir o mou el cap.
  • Se salta paraules, o lletres.
  • No entén el que llegeix.
  • S’acosta excessivament en llegir i escriure.
  • Tarda molt a fer una còpia i ratlla o esborra sovint el text que escriu.
  • Al llegir o escriure sol tancar o tapar-se un ull.
  • Si es queixa de mal de cap o se li irriten els ulls després de llegir o escriure.

Davant aquests símptomes cal fer una revisió amb l’optometrista, que és el professional que pot diagnosticar i prescriure el tractament més adequat.

Prevenim els problemes…

Els optometristes recomanen fer un examen complet del sistema visual a partir dels 3 anys d’edat i almenys una vegada a l’any com a prevenció. També aconsellen que s’adoptin, tant a l’escola com a la família, unes normes d’higiene visual que contribuiran a prevenir deficiències visuals i obtenir un millor rendiment alhora de llegir i escriure.

Alguns d’aquests consells són:

  • No apropar-se en excés en llegir ni escriure. Realitzar totes les activitats de prop a la mateixa distància que hi ha entre el teu colze i la primera falange del dit mitjà (distància de Harmon).
  • Per facilitar una bona postura en llegir o escriure és convenient que el plànol de la taula tingui una inclinació de 15° a 20°.
  • Sobre la il·luminació, cal estudiar amb una llum general (natural si és possible) i una altra directament en el plànol de treball, que no doni directament en els ulls i que no enlluerni. Col·locar el flexo a l’esquerra si la persona és destra i a la dreta si és esquerrana.
  • Mantenir una postura correcta a l’hora de llegir o escriure: peus recolzats a terra i esquena recta.
  • S’ha de situar la taula de treball, si pot ser, davant d’un espai obert (finestra) per poder mirar al lluny cada cert temps (cada 30 minuts fer descansos de 5 minuts, per no perdre la concentració i millorar el rendiment).
  • El llapis o el bolígraf, no es poden agafar per la punta, hi ha d’haver una distància d’1’5 cm. més o menys entre la punta i els tres dits que el subjecten. D’aquesta manera, per a poder veure l’escriptura no s’haurà de torçar el cap.
  • Quan es vagi amb cotxe evitar la lectura o altres activitats de prop, és preferible mirar de lluny.

Cecília Gafarot (Educar per Innovar)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *