L’adquisició del llenguatge

Una de les coses que sorprenent més dels primers anys de vida d’un infant, és la gran capacitat per aprendre a parlar i a comunicar-se a través del llenguatge. Sense haver d’anar a classe, ni fer activitats específiques, els menuts passen d’emetre sorolls a entendre missatges i generar-ne de nous de manera infinita en pocs anys.

Dels primers sorolls passen a les primeres vocals i després les consonants, amb la combinació de les dues, formen les síl·labes i al voltant dels 12 mesos ja són capaços d’emetre les primeres paraules. Quan ja controla l’equilibri en posició dreta, al voltant dels 18 mesos, comencen a ajuntar paraules i a dissenyar frases senzilles. Després dels 24 mesos i a mesura que progressa el seu desenvolupament neurofuncional i cognitiu, aprèn a utilitzar estructures de llenguatge més complexes, a donar ordres, exclamar, preguntar, … i va introduint en les frases elements com els participis, els plurals, els verbs, els possessius, els articles, … Al voltant dels 5 anys, quan s’activa el procés de la lateralitat, els menuts han incorporat els principals elements de la llengua materna. Impressionant!!!

Per poder fer tot això l’infant disposa des del naixement de mecanismes neurobiològics (oïda, laringe, nas, boca, i sistema nerviós), que li permetran desenvolupar el llenguatge. Però perquè es produeixi aquest desenvolupament és igualment imprescindible i important el seu entorn. Cap dels dos components és suficient en si mateix, sinó que tots dos són indispensables: els orgànics i un mitjà lingüístic apropiat.

El menut aprendrà la riquesa del llenguatge si creix en un entorn social i comunicatiu i ho farà de la millor manera que ho sap fer: imitant a les persones amb qui interactua.

Els adults han de donar models lingüístics rics, no és el mateix dir “he menjat carn” que “he menjat una hamburguesa de vedella”. Cal parlar de tot el que es va fent, dels llocs a on anem, dels sentiments, del que pensem, utilitzant un vocabulari ampli, precís i adequat a cada situació.

Alguns suggeriments pel dia a dia i que contribuiran a millorar el llenguatge dels infants:

  • Proporcionar a l’infant situacions de diàleg, que el nen o la nena pugui iniciar la conversa, que faci preguntes i que l’interlocutor mostri interès i li ofereixi respostes i models.
  • Mirar i comentar contes amb imatges, cantar cançons, fer jocs de falda, completar rimes i frases conegudes.
  • Mirar i comentar fotografies de la família, amics, dels companys de classe, dels mestres…
  • Intentar xerrar d’allò que sabem que li agrada i interessa, de les coses que passen al nostre voltant.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *