Fa molta calor! Què vols per beure?

Pouring water from bottle into glass on blue background

Aigua

Sens dubte! Aquesta és la millor opció per hidratar-nos, tant nosaltres com els nostres fills.

Quina quantitat d’aigua cal prendre cada dia?

S’ha de beure en funció de la set. No cal obsessionar-nos amb els perills de la deshidratació. És cert que a l’estiu fa calor i els nens (i adults) suen molt i, és clar, cal beure per compensar aquestes pèrdues. En tot cas, el nostre mecanisme de la set funciona a les mil meravelles i ens alerta de seguida que ens disminueix mínimament la quantitat de líquid. És molt poc probable que nens que tenen accés lliure a aigua i aliments pateixin deshidratació. Més enllà d’alguns casos molt concrets i excepcionals, la majoria de nens i nenes són capaços de regular perfectament les seves necessitats d’aigua a través de la sensació de set.

Begudes ensucrades

Cal evita-les! No són un verí, però tampoc són inofensives. Quan els nostres fills les prenen estan bevent sucre directament. No són saludables, tant si existeix sobrepès com si no perquè, sense cap dubte, consumir-ne promou l’augment de pes, l’obesitat, l’increment de greix abdominal, càries i el risc, per exemple, de patir diabetis tipus 2. I, remarco, tot això encara que no hi hagi sobrepès! Estar prim no és sinònim de tenir salut i, en tot cas, cal seguir-la cuidant.

Què entenem per “begudes ensucrades”?

Es consideren begudes ensucrades les que contenen, com a mínim, 50 kcal per cada 23 centilitres de beguda. En aquest grup s’inclouen, a part dels refrescs, les begudes isotòniques, les energètiques, els tes freds, els sucs de fruita…

Begudes “light”

També les hauríem d’evitar, no perquè els edulcorants que contenen siguin nocius per la salut sinó perquè, si es consumeixen habitualment, podem augmentar la preferència pel menjar molt dolç i això farà que, a la llarga, es segueixin pitjors pautes alimentàries. Per això convé no acostumar als nens als gustos excessivament dolços perquè el seu paladar acabarà preferint aquest gustos a altres amb gust menys potent, com el de les fruites.

Els sucs de fruita casolans

Els sucs de fruita casolans, com un suc de taronja, també entraria en aquesta categoria de beguda ensucrada. Malgrat que nutricionalment no és comparable, per exemple, a un refresc, sí que cal remarcar la importància de prendre la fruita sencera perquè quan es pren un suc i no es mastega no s’activa el mecanisme de sacietat i el nostre cos segueix necessitant les mateixes calories, encara que ja les haguem ingerit. Així doncs, el consum de sucs, encara que siguin fets a casa, també pot promoure el sobrepès. En tot cas, evidentment, sempre és preferible un suc de taronja casolà abans que no un refresc…

Gemma Ros (Ensenya’m a menjar bé)

1 Comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *