Anem a la platja

Ara que comença a fer calor el cos ens demana sortir: sol i mar. El mar pot ser un bon espai de descoberta i sensibilització per tota la família.

Us proposem anar-hi a primera hora, quan l’ambient és tranquil i el sol encara no pica gaire. Realment s’ho val. Us recomanem que no aneu a una platja on hi passin les màquines que aplanen la sorra. Busqueu-ne una que sigui el més verge possible.


On vivim hi ha varietat de platges. Platges grans i caletes. Platges de sorra com les de la Badia de Roses i la Badia de Pals, o de pedres com les del Cap de Creus, el Montgrí i Begur. Cada una té el seu encant i moltes coses per descobrir.

BUSQUEM PETXINES

A les platges de sorra podem fer un passeig i recol·lectar petxines i objectes que ens ha portat el mar. Si hi anem després d’un temporal les troballes seran encara millors.

Podem classificar els mol·luscs amb l’ajuda d’una guia: navalles, cloïsses, peus de cabrit o escopinyes. Potser podem reconèixer algunes algues o la posidònia oceànica, una planta que viu al fons del mar i que és endèmica de la mediterrània. També podem parlar dels residus i plàstics que hi trobem.

Amb els materials que trobem podem fer petites obres d’art o adornar els castells de sorra. Recordeu que tot allò que és natural s’ha de deixar a la platja. Les closques proporcionen carbonat càlcic que permet mantenir estable els ecosistemes. Aporten aliment a algunes espècies d’animals i plantes. Si no n’hi haguessin, es reduiria considerablement l’amplada de les platges.

OBSERVEM LA VIDA MARINA

Si anem a les roques, podem dedicar-nos a observar la vida que hi viu: crancs, tomates de mar, eriçons, glans de mar i pagellides. Recordeu que hem de respectar les diferents formes de vida. No cal agafar els crancs ni les cargolines, i menys els animals fixats com les tomates o els fideus de mar. És la millor manera de sensibilitzar a la nostra mainada.

I per últim us recomanem una activitat que ens descobreix tot un món. El món sota l’aigua. Per fer-ho, haurem d’aprendre a anar amb les ulleres i el tub. Recordeu que cada nen i nena és diferent, i el seu ritme d’aprenentatge també ho és. Potser un dia podem anar només amb ulleres, l’altre podem anar per casa amb el tub. Podem començar a molt poca profunditat. El què és important és que es sentin còmodes i que es puguin sorprendre amb tot el que hi ha sota l’aigua. És meravellós flotar entre els peixos!

AI, EL MOMENT MEDUSA!

Què ens pot ensenyar veure una medusa a l’aigua? Va. Posem-nos en situació. Estem a punt d’entrar a l’aigua i de cop algú crida. Una medusa!

Doncs res, la deixem passar i mentre observem que és molt bonica, podem calcular quantes hores en un any ella passa al mar i quantes nosaltres. Ella, tota la seva vida. De fet el 95 % del cos d’una medusa és aigua. Nosaltres només uns dies a l’any… La medusa pot viure a fora de l’aigua? I nosaltres?

El que en realitat pica son els fils que té al seu darrere. Té unes cèl·lules urticants, els cnidocists, que contenen una substància que fan servir per agafar les seves preses o defensar-se. Així que la deixem passar a uns metres de distància i tranquilament ens podem tornar a banyar.

Què passa si la traiem a fora de l’aigua? Es morirà. Les meduses son l’aliment de les tortugues marines i els peixos lluna. Per això n’hi ha tantes! I també han augmentat degut, en part, a que els seus depredadors naturals estan disminuint.

Les platges i el mar, a més de diversió i descans, ens ofereixen un espai fantàstic per gaudir a qualsevol edat, on podem aprendre a observar i respectar altres formes de vida amb qui compartim el nostre planeta.


Fonts:
https://cram.org/ca/les-meduses/
https://anellides.com/blog/per-que-no-recollir-les-petxines-de-les-platges/

Estel, Xevi i Marcel
L’equip de Gisfera

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *