Un nen pot ser vegetarià o vegà?

Un nen pot ser vegetarià o vegà sa?

El vegetarianisme és un estil de vida saludable, solidari amb els animals i el medi ambient amb una tendència d’ús a l’alça i on l’alimentació té un pes important. Per això, he decidit escriure aquest article, per donar a conèixer aquest col.lectiu i per animar aquells pares que ja estan mig conscienciats, a fer el pas que tanta por els hi fa.


Segons L’Acadèmia Americana de Dietètica ADA (Associació més important del món de dietistes-nutricionistes), les dietes vegetarianes i veganes ben planificades, són saludables pels nens de qualsevol edat (0-18) siguin esportistes o no, i inclús poden servir per tractar certes malalties. Sempre hi quan la dieta sigui revisada per un dietista-nutricionista expert; en cas contrari, podrien tenir conseqüències negatives, igual que passaria, si mengessin una dieta omnívora desequilibrada. Aquesta afirmació, és basant-se en la informació actual però encara falta que les revisions sistemàtiques, corroborin de forma ferma i a llarg termini, i si aquesta informació de la qual disposem, continua sent adequada. Ja que el nombre d’estudis en nens i a llarg termini, és petit i utilitzen criteris d’estudi molt diversos. Per tant i com també passa en els avenços en medicina, toca confiar en els experts i mantenir-nos informats contínuament sobre les noves tendència sobre vegetarianisme i salut.

Per una altra banda, l’Associació Espanyola de Pediatria, comenta que el nombre de nens que volen ser vegetarians o vegans està augmentant. I segons els estudis, són nens que creixen adequadament, això sí, amb un IMC (Índex de massa corporal) inferior. Això vol dir que: tenen un pes amb relació a la talla més petit, però això no vol dir que siguin nens baixets, escanyolits, malalts, ni que sigui dolent. Recordem, que els nens es mesuren per percentils i que si es troben entre el P15 i el P85 són nens sans, en relació amb aquest paràmetre. I a mi m’agrada fer èmfasi en comentar que: el pes, no és tan important com la composició corporal interior (percentatge òptim de greix, múscul, aigua, ossos…), ja que podria tenir un pes superior i dintre dels valors de percentils, però amb una mala composició.

A la consulta, atenc nens i famílies que volen convertir-se en vegetarians, i una de les preocupacions més grans dels pares és: D’on obtindran els nutrients que hi ha en la carn o peix? Es posarà malalt o creixerà bé el meu fill?. I els pares més informats, també pregunten sobre altres nutrients crítics com el ferro, calci, vitamina D, omega 3, B12, iode… Nutrients que no són problemàtics si es menja equilibrat i en quantitat suficient. La resposta que els hi dono sempre és:

“Un nen pot estar sa i créixer bé, sempre que la dieta planificada es dugui a terme correctament”. Ja que en moltes ocasions, pot costar que als nens provin coses noves com la proteïna vegetal o algunes verdures, sobretot si no se’ls hi ha fomentat des de nadons. I que cal tenir paciència i ser més estricte en la selecció d’aliments que es menja.

Per tranquil·litzar-los també els hi comento que: segons l’experiència i les proves que realitzen pediatres i els nutricionistes, un nen vegetarià no té perquè tenir més anèmia que un nen que no ho és, ja que és un factor força típic durant el creixement accelerat o durant l’aparició de la menstruació. I que tenen un millor perfil lipídic (colesterol, grassa saturada i total) i antioxidant que els altres. Un factor molt important en la prevenció del sobrepès (23,2%) i obesitat (18,1%) infantil que hi ha a Espanya (Aladino 2015). Tot i que és cert que: poden tenir els dipòsits de ferro o el zinc en sang un xic més baixos que els nens no vegetarians, però sempre dintre dels valors dintre de la normalitat. I que es poden millorar potenciant certs aliments a la dieta.

Com veieu, m’agrada comentar sempre els pros i contres de les dietes, perquè els pares puguin ser crítics i conseqüents amb les seves decisions. T’animo a seguir-me a l’Instagram i a subscriure’t a www.olgabrunner.es per mantenir-te informat de les novetats i actualitzacions d’aquest article.

Si sou professionals sanitaris i voleu consultar la bibliografia podeu fer-ho en aquesta pàgina.


Olga Brunner
Whatsapp 609 566 636
info@qisana.com

Quin tema t’agradaria que tractés l’Olga en la propera càpsula sobre alimentació, salut i família? Ens pots deixar la teva proposta en aquesta mateixa entrada. Moltes gràcies!

2 Comments

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *