A favor de la paga

La paga pot ser un molt bon recurs per iniciar-se en les seves primeres experiències amb els diners.

Paga... Sí!

No són poques les vegades que entre mares i pares se sent el comentari “el meu fill/a no valora les coses”. És sens dubte una queixa acompanyada per una certa decepció al constatar que les nostres expectatives no es compleixen. I arribats a aquest punt, a mi m’agrada posar sobre la taula algunes qüestions que connecten sobretot amb els valors que jo vull transmetre al meu fill/a. Plantejar-nos:

  • Quina importància li dono jo a les coses?
  • Quant d’important és per mi que el meu fill/a valori els diners?
  • Quina relació vull que tingui el meu fill/a amb els diners?
  • Què vull que aprengui realment en referència als diners?

En funció de les nostres respostes i reflexions sorgirà la necessitat d’educar als nostres fills en el terreny financer. I com fer-ho? Doncs no cal ser un expert en finances. La paga pot ser un molt bon recurs per iniciar-se en les seves primeres experiències amb els diners.

 

Quins són els beneficis de la paga?
  • Aprendre a estalviar: estalviar és un hàbit que comporta també un esforç. L’esforç vinculat a obtenir un objectiu. Fer-ho de manera natural a casa l’ajudarà en un futur a fer-ne un bon ús. 
  • Aprendre a gestionar els seus propis diners: de la mateixa manera que eduquem en tenir cura de les seves coses, l’infant ha d’aprendre a gestionar els seus propis diners i nosaltres, com adults, tenim la responsabilitat d’educar-lo per a que sigui autònom i independent.
  • Presa de decisions: tenir uns diners propis et porta a decidir què fer-ne amb ells. En aquest cas, és l’infant qui decideix com i quan es gasta els seus diners. Confiar en ell i en el seu criteri a l’hora d’utilitzar els seus diners és un punt important en tot aquest aprenentatge. És, doncs, aconsellable que no hi hagi cap intervenció de l’adult a no ser que ell en demani l’opinió o en casos extrems (estigui en perill la seva seguretat o la d’un tercer). Implica també una responsabilitat i la llibertat d’equivocar-se i aprendre dels errors.
  • Gestió emocional: sí, aquí també entrenem la capacitat d’autocontrol, la paciència per tal d’aconseguir l’objectiu establert; i la gestió de la frustració al prendre consciència que no sempre es pot comprar el que un desitja.

 

Paga sí... però com?
  • Edat: Dependrà una mica de la maduresa de cada nen/a, si manifesta o no interès pels diners. El fet que sàpiga realitzar operacions matemàtiques senzilles pot ser també un punt a tenir en compte, de manera que una possible edat per començar podria ser a partir dels 6-7 anys.
  • Periodicitat: una paga setmanal pot ajudar a acostumar-se més fàcilment a gestionar els diners. És aconsellable que la donem en un moment de tranquil·litat per tal que el nen/a pugui guardar els diners a la guardiola i nos se’ls deixi oblidats per algun racó. En aquest sentit, pot resultar molt útil tenir una petita llibreta on registrar els moviments de la guardiola.
  • Import: la quantitat dependrà una mica de les famílies i també de l’edat de cada nen/a. Un import ajustat ajudarà a aprendre el valor de l’esforç i la necessitat d’estalviar.
  • Sense condicions: l’objectiu de donar una paga és que aprengui a administrar, valorar i ser responsable dels seus diners. Per aquest motiu la paga no ha d’estar mai vinculada a res més. No es dona una paga per fer tasques o feines determinades. Tampoc es dona o es treu en funció del comportament del nen/a.

 

T’animes a posar-ho en pràctica?

Sandra Hurtado
@positivamentsandra