Menuts naturalistes

Amb l’arribada de la primavera i del bon temps cada vegada són més les estones que passem fent activitats a l’aire lliure i és un bon moment per aprofitar-ho i desenvolupar amb els menuts la seva intel·ligència naturalista. La intel·ligència naturalista és la capacitat que tenim per entendre el món natural. En general, les persones que tenen especialment desenvolupada aquesta intel·ligència es mostren molt interessades pel seu entorn natural i acostumen a fer-se preguntes  sobre el seu funcionament. Els agrada passejar per la natura i fer activitats a l'aire lliure. S'ho passen bé investigant i experimentant fets naturals. També solen estar interessades a tenir cura de plantes i animals. Els biòlegs, ecologistes, botànics, jardiners, gent del camp, físics i químics són algunes de les professions que estan relacionades amb aquesta intel·ligència. I tenim al llarg de la història personatges famosos que han destacat pels seus treballs relacionats amb la natura com Jacques Cousteau, el famós oceanògraf francès que ens va permetre descobrir la meravelles del món submarí amb la seva nau Calypso; Jane Goodall que ens va apropar al món dels ximpanzés; Charles Darwin va revolucionar el món amb la seva teoria de l’origen de les espècies o William Robinson el conegut naturalista irlandès i expert en jardins silvestres, per posar alguns exemples. Però... ser més o menys naturalista, està relacionat amb l’educació que hem rebut i és en els primers anys, des de ben petits. La intel·ligència naturalista es pot anar educant perquè els menuts interactuïn de manera positiva amb el medi ambient i es comportin com a defensors de la natura i no com a depredadors. Des de casa podem oferir als menuts estones, espais i una gran varietat de materials per fomentar aquesta actitud naturalista. Entre els materials podem destacar vasos de plàstics, recipients, lupes, termòmetres, balances, regles, calculadores, peixeres, gàbies, testos i microscopis entre altres. I respecte a les activitats es poden fer sortides al zoològic, als jardins botànics, a les granges, als aquaris, als horts, als museus de ciències naturals o de geologia i sortides al camp o al bosc. Podeu estimular-los a fer col·leccions de cargols, de pedres, de fulles, d'escorça d'arbres... També podem jugar a reproduir elements de la natura amb materials com el fang, la plastilina i el paper per modelar. A casa és interessant acostumar-los a reciclar tots els materials de rebuig i classificar-los amb ells. També és convenient que tinguin al seu abast llibres, col·leccions, DVD o pel·lícules sobre la natura i jocs didàctics sobre animals, plantes o el cos humà. Tenir una mascota i cuidar una planta, a més a més de fer-los responsables, poden ser tasques molt enriquidores per a potenciar aquesta intel·ligència. Cecília Gafarot (Educar per Innovar)