L’Anticipació en l’Autisme

L’Anticipació en l’Autisme: Una clau fonamental per a l’adaptació escolar.

Per a moltes famílies i infants amb TEA, els canvis poden representar un gran repte. A diferència d’altres infants, els nens i nenes amb autisme sovint troben confort en la rutina, la previsibilitat i els entorns coneguts. És per això que qualsevol canvi important com ara començar en una escola nova o fer un canvi de centre pot generar estrès, angoixa i desregulació emocional. Davant d’aquesta realitat, l’anticipació esdevé una eina essencial per facilitar una transició positiva i respectuosa.

L’anticipació permet preparar l’infant per a allò que vindrà, reduint l’ansietat que pot generar la incertesa. En el cas d’aquesta condició, molts infants tenen dificultats per entendre situacions noves, interpretar interaccions socials o adaptar-se als canvis sobtats. Quan aquests canvis són anticipats, explicats i treballats amb temps, l’infant guanya control, confiança i se sent més segur amb allò que està passant.

Comenceu a preparar-ho amb temps.

Els processos d'inici o canvi d'escola són especialment delicats, per això és important començar a treballar el canvi amb setmanes (o fins i tot mesos) d’antelació. Això permet anar introduint la nova realitat a poc a poc.

Visiteu l’escola nova. 

Fer diverses visites a l’escola abans que comenci el curs ajuda a familiaritzar-se amb els espais, els sons i les persones. Durant aquestes visites es poden explorar aules, lavabos, menjador, pati, etc.

Coneixeu les persones que l’acompanyaran. 

Permetre que l’infant conegui els nous mestres, especialistes i monitors abans del primer dia ajuda a establir vincles i redueix la por al desconegut.

Feu servir materials visuals. 

L’ús d’eines visuals com contes socials, horaris visuals, fotografies de l’escola i mestres, mapes dels espais, o vídeos de l’entorn pot ajudar enormement a preparar l’infant.

Feu una adaptació gradual. 

Si és possible, començar amb jornades esglaonades o períodes d’adaptació progressiva pot ajudar l’infant a habituar-se a la nova rutina sense sentir-se desbordat.

Mantingueu el contacte entre escoles i família. 

És fonamental que l’escola de procedència comparteixi informació rellevant amb el nou centre: estratègies que han funcionat, preferències sensorials, maneres de comunicar-se, etc. La implicació de la família en tot aquest procés és clau per garantir la continuïtat i l’acompanyament adequat.

Valideu les seves emocions. 

El canvi pot provocar emocions intenses: por, tristesa, frustració o excitació. Validar aquestes emocions i oferir espais on expressar-les ajuda a regular-les.

Cada infant amb autisme és únic, i el que funciona amb un potser no funciona amb un altre. Així doncs per a alguns infants o joves autistes els pot ser més útil una anticipació just abans que es produeixi el canvi, i per altres serà necessària una anticipació realitzada amb més temps. 

En general, anticipar, escoltar i acompanyar amb calma i amor és la millor manera de fer front a una nova etapa com el canvi d’escola i famílies, recordeu que no esteu sols en aquest procés. Podeu demanar suport a l’escola actual, a professionals externs, a entitats que coneixen l’autisme i, sobretot, confiar en tot el que ja heu après com a família.

 

Èlia Ros Cutrinas i Ariadna Montoya Pelegrín 
Psicòloga i pedagoga de l’Associació Viu Autisme