Menuts ordenats
/// Advertència inicial de #menutsGIRONA: En aquest post es parlarà de com aconseguir que els menuts de la casa siguin ordenats. Aquest no és un article de ficció. Existeixen casos d'èxit demostrats. Ànims! ;) ///
Parlar d’ordre i parlar de nens, sembla d’entrada un binomi difícil de conciliar. Tot i així els pares dediquem temps i esforços a ensenyar als nostres fills a ser ordenats, perquè sabem que l’ordre és un valor que conduirà als infants a l’equilibri emocional, al control i domini d’un mateix, i a l’organització de les idees i de projectes personals.
Dins de l’ordre podem parlar de 3 nivells que es van assolint en diferents etapes de la nostra vida:
- Hi ha un primer nivell que és l’ordre en els objectes i en les coses materials (és el nivell que tractem en aquest post).
- Un segon nivell és l’ordre en el temps, en els horaris, en el que hem de fer primer o bé fer després.
- I per últim, un nivell superior que és l’ordre mental, el que ens permet distingir allò que és important del que és urgent, el prioritari del secundari.
"Si us plau... Si us plau... parlem del 1r nivell... Com s'aconsegueix?"
En els primers anys, podem dedicar els esforços a aconseguir l’ordre en el
primer nivell i per aconseguir-ho hi ha unes pautes que ens poden ajudar:
- Educar amb l’exemple: Si les coses dels pares estan ordenades i es manté un ordre general de la casa, al menut li és més fàcil aprendre que cada cosa té el seu lloc. L’ordre es transmet sense adonar-nos-en. Si som ordenats, aprendran a ser-ho espontàniament.
- Cal explicar-li perquè cal ser ordenat: “Si endreces les coses al seu lloc, demà les trobaràs més de pressa” seria un exemple per fer-li veure que l’ordre no és una mania vostra i que té un sentit respectar-lo.
- Ensenyar-li i ajudar-lo a ordenar: El nen ha de saber a on van les coses i recollir junts és una manera d’explicar-li i educar-lo.
- Classificar les joguines: És important que tinguin al seu abast cistelles, capses o prestatges, per poder classificar les joguines. Pot haver-hi la capsa dels cotxes, la cistella de les peces de construcció o el prestatge dels contes. Posar el nom o el dibuix a cada lloc és un reforç visual de gran ajuda.
- Jugar al joc de l’ordre: En aquestes edats els nens aprenen jugant. Alhora de recollir ho podem plantejar com un joc dient que és hora de posar a dormir les joguines, o marcar un temps per recollir i fer una cursa. Cantar una cançó mentre recollim pot ser una manera divertida de recollir.
- Un petit truc: No es treu cap joc si no es recull el que estàvem fent servir.
- Accions encadenades: No només cal ordenar les joguines i els jocs, sinó també les seves coses. Acostumar al nen que cada vegada que arriba de l'escola faci un petó a la mare, pengi l'abric, es posi les espardenyes, es renti les mans, i se senti a berenar és una manera d’ajudar-lo a ser ordenat.
Començar aviat i fer-los experimentar i valorar la grata sensació de l'ordre, segur que contribuirà a fer
menuts ordenats!
Cecília Gafarot (Educar per Innovar)