Pares analògics ...

Pares analògics amb fills digitals

Mentre esmorzo algú comenta, mentre sóc al parc jugant amb la tropa a cuit i amagar escolto, mentre recullo peques a escola o mentre sóc a la feina, el tema estrella és l’ús que fan els nostres fills de les tecnologies, totes… I gairebé tothom està molt preocupat. Però permeteu-me que hi reflexioni: això no va de tecnologia, ni de l’ús que en fan els infants, va d’educació. De l’educació que donem als nostres fills. Els infants són iguals que sempre. Neixen igual que abans. Ells arriben, com vam arribar nosaltres, disposats a beures la vida. És el món que els envolta que ha canviat. No ens confonguem. Què cal que nosaltres (pares - escola - societat) tinguem molt present? Que hem d’estar molt atents i entendre el món on viuen ara els nostres fills, és a dir, conèixer la generació que també es diverteix en digital. Hem de saber què els motiva i què busquen a les pantalles. Hem de connectar també amb els nostres fills a través dels dispositius. I sobretot hem de protegir-los educant-los amb normes bàsiques i clares d’ús des de ben petits. La hiperconnexió actual, que nosaltres permeten, genera reaccions emocionals noves i exponencials. Per això és molt important: explicar bé les normes d’ús dels dispositius i sobretot ser nosaltres coherents amb les mateixes. No reprimir les emocions que es generin. Les emocions són missatges, cal escoltar-los i entendre’ls amb paciència i amor. Donar sempre sempre sempre alternatives positives a les reaccions no adients. No deslliurar-los de les seves responsabilitats pel seu estat d’ànim. Les normes i la seva consistència i coherència són vitals pel seu desenvolupament. Perquè recordeu que estem en fase d’aprenentatge! A la pràctica aquestes són les 4 normes bàsiques que podeu establir per jugar amb els dispositius digitals: 1. Temps: regulat (poc i progressiu, segons l’edat).Identificar les emocions (les pròpies i les dels altres). 2. Lloc: comú (al menjador o a la cuina, mai sols a l’habitació). 3. Companyia: joc compartit millor que individual (amb família o amics). 4. Contingut: adient segons edat. Perquè encara que siguem pares analògics amb fills digitals sempre cal fomentar consumidors de contingut (digital o no) crítics i selectius. Cal ensenyar a fer un ús saludable de les tecnologies des de ben petits. I depèn només de l’esforç de tots (societat – escola – família) que això sigui possible.. Els nostres infants, igual ara que abans, necessiten natura, joc lliure, art, música, experimentar, companys, esport, família… però sobretot temps, educació i molt d’amor. Keep calm and play and have fun with them! Txell Gelabert (Educare Club)