Quan arriba l'estiu, també canvia la manera de jugar

Quan pensem en l'estiu, sovint ens venen al cap les vacances, la platja, les festes populars, els casals d'estiu, les excursions o aquells viatges que fa mesos que esperem.

Però per als infants, l'estiu també és una oportunitat per jugar d'una altra manera. Canvien els espais, canvien les rutines i apareixen situacions noves que conviden a imaginar, explorar i relacionar-se amb els altres.

Durant el curs, el temps acostuma a estar més organitzat. L'escola marca el ritme de la setmana i moltes activitats es repeteixen de manera força previsible. A l'estiu, en canvi, els horaris no estan tan marcats. Hi ha matins de casal, tardes de piscina, escapades de cap de setmana, sopars a la fresca i estones d'espera que, sense buscar-ho, acaben convertint-se en moments de joc.

Els casals d'estiu tenen un paper especial en aquesta època de l'any. Per a molts nens i nenes són un espai on conèixer nous amics, descobrir activitats diferents i sortir de la rutina habitual. Sovint és allà on proven un joc nou, descobreixen una afició inesperada o aprenen maneres diferents de relacionar-se amb altres infants. Quan arriben a casa, moltes vegades volen continuar aquell joc que han descobert durant el matí o explicar amb entusiasme alguna activitat que els ha sorprès.

Les vacances també tenen una altra particularitat: permeten que infants de diferents edats comparteixin més temps junts. Cosins que només es veuen unes quantes vegades l'any, avis que passen més hores amb els nets o famílies que aprofiten els dies lliures per fer activitats plegades. En aquests contextos, el joc es converteix sovint en un llenguatge compartit. No importa gaire l'edat ni si cadascú té interessos diferents. Una proposta senzilla acostuma a ser suficient per reunir tothom durant una estona.

I és que moltes de les experiències de joc que recordem de la infància no estaven especialment planificades. Sovint naixien de manera espontània. D'una tarda llarga sense presses, d'un grup d'infants amb ganes de passar-ho bé o d'un objecte quotidià que acabava tenint una funció completament diferent de la prevista.

Potser per això l'estiu continua sent una època tan especial. Perquè ofereix als infants més oportunitats per explorar, inventar, experimentar i descobrir el món al seu ritme. I perquè, entre casals, excursions, piscines, festes majors i vacances, apareixen situacions que difícilment es repeteixen durant la resta de l'any.

Un joc de cartes a la terrassa d'un restaurant mentre arriba el sopar, una partida improvisada sota l'ombra d'un arbre, una motxilla plena de petits tresors trobats durant una excursió, una nova amistat al casal o una tarda d'aigua per combatre la calor. Sovint són aquestes petites estones les que acaben formant part dels records més vius de la infància.

Donem el tret de sortida a setmanes plenes de descobertes, jocs i noves experiències. Des d'A Joc Lent us desitgem un estiu ple de moments per jugar, descobrir i gaudir en família.

 

Míriam Asturias
Sempre,
@ajoclent