VENIU A DESCOBRIR LA VIA VERDA

Veniu a descobrir la via verda de Palamós!

Palamós us proposa fer una ruta circular en bicicleta seguint el recorregut de la Via Verda (amb sortida a la zona de Sant Joan de Palamós), coneguda com la Ruta del Tren Petit, un antic tren que unia les viles de Palamós i Palafrugell.

Es tracta d’un recorregut molt senzill, de només 6 kilòmetres, on podrem gaudir de l’antic recorregut d’aquest tren, explorar els paisatges de l’Empordanet i travessar la plana de l’Aubí, amb un gran valor agrícola i envoltada del massís de les Gavarres i les muntanyes de Begur.

El tren tramvia va fer el seu primer viatge el 23 de març del 1887. El conduïa una locomotora belga de vapor que arrossegava uns vagons minúsculs i que recorria uns quants quilòmetres al costat de la carretera.

Les vies verdes de Girona han esdevingut un eix de comunicació turística important, sostenible i accessible, i amb aquest projecte es pretén fer-ne també un eix d’interpretació del territori amb un doble objectiu: el gaudi turístic combinat amb la sensibilització mediambiental i cultural.

S’entén per “vies verdes” aquelles infrastructures de comunicació desenvolupades sobre trams ferroviaris desafectats del trànsit i, sobre camins de la natura destinats a usuaris no motoritzats, vianants, ciclistes o persones amb mobilitat reduïda, que es poden utilitzar per a fins recreatius i per a desplaçaments entre centres d’activitat. En general, són corredors de comunicació no motoritzats, fàcils, agradables de recórrer i segurs. El traçat és accessible i integrat en el medi natural.

La via verda de Palamós

• La via verda de Palamós té punt de partida a la benzinera del nucli de Sant Joan de Palamós.
  • Seguint les indicacions que anirem trobant, girarem a la dreta en direcció Mas Ferriol i seguim la carretera uns 200 m fins la bifurcació on seguirem el camí de sorra de la dreta.
  • Continuarem per aquest camí uns 200 m i en l’encreuament, on trobarem un gran arbre, girarem a la dreta i seguirem endavant deixant a mà esquerra el Club d’Equitació Costa Brava fins a arribar a la carretera de Castell.
  • En aquest punt, haurem de recórrer uns metres per la carretera per deixar enrere el camí a Castell, i tot just després de creuar la riera girarem pel camí de sorra situat a l’esquerra.
  • A partir d’aquí seguirem aquesta pista que ens farà arribar de nou al punt d’inici del recorregut.

La ruta dóna la possibilitat d’agafar qualsevol dels ramals de la ruta, que ens poden portar fins al centre de Palamós, Palafrugell, Vall-llòbrega i Mont-ras.

Alguns ramals permeten també l’accés a les platges de Castell i la Fosca. Un recorregut molt planer i agradable per fer amb els nens. Si es fa a l'estiu es pot aprofitar per arribar-se fins a la platja i fer una remullada. Us caldrà agafar la desviació que va a la platja del Castell, on hi trobareu una platja tranquil·la sense urbanitzar per on hi passa el camí de ronda (GR-92).

Característiques

Quilòmetres 6 km (la via principal)
Ruta accessible
Desnivell 1%
Dificultat Mínima
Paviment Sòl-ciment
Altitud màxima 42 m (a Palafrugell)
Altitud mínima 0 m (Sant Feliu de Guíxols)
Serveis A l'interior de les poblacions i a la gasolinera de Sant Joan de Palamós, a l'inici de la via verda a Palamós.