La Piràmide de la lectura

Aprender a leer es lo más importante que me ha pasado. Casi 70 años después recuerdo con nitidez esa màgia de traduir las palabras en imágenes.

Amb aquestes paraules el Premi Nobel de Literatura, Mario Vargas Llosa, explicava l’emoció que va viure en el fet d’aprendre a llegir. I és que aprendre a llegir de forma positiva és un pas important per gaudir de la lectura i una garantia per adquirir l’hàbit lector.

Aprendre a llegir...

S’aprèn a llegir en els primers anys i la lectura es converteix en un instrument fonamental pel procés de creixement i maduració personal tant dels infants com dels adults. Les bones lectures poden deixar empremta, desperten aficions i interessos nous, eduquen la sensibilitat, faciliten el desenvolupament de la fantasia i la creativitat, ens proporcionen nous coneixements i ens ajuden a entendre altres formes de viure i de pensar.

S’aprèn a llegir a l’escola, però també a casa, les famílies es converteixen en un factor important perquè un infant desenvolupi el gust per la lectura i que aquest esdevingui un hàbit.

La Piràmide de la lectura...

El departament d’Ensenyament, dins el marc de l’Impuls de la lectura, i amb l’objectiu de promoure l’hàbit lector i l’autonomia lectora entre infants i joves dins i fora de l’àmbit escolar,  ha presentat aquest any la Piràmide de la lectura.

Emulant la piràmide d’alimentació saludable o la d’activitat física recomanada, la piràmide de la lectura proposa activitats lectores i una freqüència per gaudir de la lectura.

En el primer nivell de la piràmide (que s’aconsella fer amb una freqüència diària) es recomana tenir el carnet de la biblioteca, llegir una estona abans de dormir amb algun familiar, portar un llibre a la motxilla o parlar de llibres amb els amics.

En el segon nivell s’hi inclouen activitats per fer un cop per setmana, com llegir davant de familiars, demanar en préstec llibres a la biblioteca o penjar una recomanació de lectura a la cartellera de l’aula.

En el tercer nivell d’hàbit, que es faria amb una freqüència mensual, hi ha accions com intercanviar o recomanar llibres als amics i visitar llibreries.

A dalt de tot de la piràmide hi ha les “activitats” anuals, en les quals s’inclou demanar llibres per Reis i per l’aniversari i visitar les parades de llibres durant la diada de Sant Jordi.

Per poder-hi treballar els centres educatius han començat a rebre un conjunt de cartells i de propostes didàctiques. La campanya també s’estendrà a les famílies i a les biblioteques de Catalunya, que rebran els cartells de la piràmide. Cecília Gafarot (Educar per Innovar)